Ładowanie...
Publikacje
Empatia

3 powody, dla których warto się rozwijać w grupie

6 marca 2020

Autor: Magdalena Przybysz

1. Usłyszysz historie innych osób i inspiracje, o których nie przeczytasz w książce lub w internecie (wbrew pozorom nie wszystko jest w sieci).

Kiedy siedzisz sam/a w domu ze swoimi myślami, zazwyczaj poruszasz się po wytyczonych ścieżkach i utartych rozwiązaniach. Praca w grupie daje możliwość usłyszenia innych punktów widzenia, zobaczenia innej perspektywy i daje szansę poczuć, że nie jesteś sam/sama ze swoją sprawą. Tworzysz wówczas nowe połączenia neuronalne!

2. Otrzymasz konstruktywną informację zwrotną i wsparcie dotyczące tego co z nią zrobić dalej.

Trenerzy empatycznej komunikacji zwracają szczególną uwagę na to, aby zbudować bezpieczną atmosferę, w której mogą zadać Ci podczas spotkania TO JEDNO WAŻNE PYTANIE, którego sam/sam byś sobie nie zadał/a. Mogą też, gdy będziesz na to gotowy/a podzielić się KLUCZOWĄ OBSERWACJĄ ( Samemu/samej trudno jest się podrapać po plecach). Możesz je także usłyszeć od kogoś z grupy. Warto tutaj
wspomnieć czym się różni „złe” dawanie feedbacku od „dobrego”. Tym, że po tym pierwszym „opadają Ci skrzydła”, „uchodzi para do życia” , a po tym drugim w rezultacie czujesz ulgę i chce Ci się dalej poznawać siebie, „rosną Ci skrzydła”. Profesor psychologii Cindy McCauley oraz mentor biznesu Craig Chapepelow w swoim artykule dla Business Harvard Review podkreślają, że feedback, który nie jest „dawaniem rad” czy „krytyką”, ale jest oparty na faktach, wzajemnym partnerstwie oraz jest udzielony w bezpiecznych warunkach wraz ze wsparciem, sprawia, że jego odbiorcy uczą się szybciej od tych, którzy nie otrzymali informacji zwrotnej.

3. Podczas dłuższego programu rozwojowego zapewnisz sobie regularność w treningu nowej umiejętności życiowej czy kompetencji. Zmiana nawyku wymaga czasu, zaufania i wsparcia i zaczyna się od małych kroków.

Nie ma jednej uniwersalnej metody, która gwarantuje zmianę. Ale wiemy już z najnowszych badań neurodydaktyki, że najlepiej jest łączyć kilka sposobów zdobywania wiedzy i wielozmysłowego doświadczenia, tak, aby w trakcie nauki zaskakiwać swój mózg. W nowym miejscu możesz przyswoić o wiele więcej. Poprzez urozmaicanie procesu nauki, poprzez naukę przez doświadczenie i trenowanie z grupą, zapamiętasz więcej, trwalej i głębiej. Dotyczy to nie tylko np.: języka obcego , ale także, a może nawet przede wszystkim takich kompetencji jak: komunikacja, asertywność, zarządzanie sobą w czasie, radzenie sobie ze stresem, umiejętność relaksowania się i wyrażania swoich potrzeb i uczuć, rozwiązywanie konfliktów czy zmiana nawyków. James Clear, autor bestsellera New York Times’a p.t. “Atomowe nawyki-małe kroki, duże zmiany” podkreśla, że najczęstszym błędem we wprowadzaniu zmian w życie jest wyznaczanie sobie zbyt dużych celów. Dobre programy rozwojowe dają więc szansę na przeprowadzanie zmian w swoim życiu, małymi realistycznymi krokami przy wsparciu grupy i trenera. Male zmiany, które po roku wnoszą dużą różnicę w jakości Twojego codziennego życia, sposobu przeżywania go oraz odczuwalną zmianę w relacjach z innymi ludźmi.

Źródła:

https://hbr.org/2019/05/what-good-feedback-really-looks-like

https://hbr.org/podcast/2019/12/the-right-way-to-form-new-habits

separator

Możliwość komentowania jest wyłączona.