Ładowanie...
Publikacje
Empatia

4 sposoby na zwiększenie poczucia szczęścia wg neuronauki

13 czerwca 2017

Autor: Lucyna Wieczorek, Magdalena Przybysz

Z ciekawością i przyjemnością czytamy kolejne doniesienia z badań, z zakresu neuronauki. Dodają kolejnych uzasadnień dla sensowności programu Studium Integralnego, który prowadzimy od lat, jako procesu rozwoju, który poprawia jakość życia. Systematycznie praktykujemy aspekty z dwóch opisanych poniżej sposobów na zwiększanie poczucia szczęścia, pozostałe dwa, choć nie są naszym bezpośrednim celem także bywają obecne w tym procesie rozwoju.

Opisane poniżej sposoby pochodzą z artykułu: „4 nawyki, dzięki którym poczujesz się szczęśliwszy/a- najnowsze odkrycia neuronauki”,  który napisał Eric Barker*, dla The Ladders. Artykuł ten powstał na podstawie analizy badań zawartych w książce doktora neurologii Uniwersytetu Kalifornijskiego UCLA  Alexandera Korba p.t.: ”Pnąc się po spirali w górę: używanie neuronauki do odwrócenia przebiegu depresji – jedna mała zmiana na raz”, a także innych badań (patrz linki pod artykułem).

Wg cytowanych badań, kiedy doświadczamy tzw. trudnych uczuć czy stanów, kiedy mamy poczucie winy, jesteśmy zawstydzeni czy nieszczęśliwi, kiedy mamy przysłowiowego ”doła” najgorszą rzeczą, którą wówczas możemy dla siebie zrobić, jest udawanie, że tak nie jest.

Dlaczego? Ponieważ stany te aktywują w mózgu centra nagrody! Dzięki temu, że mózg „zamartwia się”, sprawia, że trochę zaczynamy czuć się lepiej. Zaczynamy zauważać swoje problemy i jest szansa, że zaczniemy szukać rozwiązań. Niepokój pomaga uspokoić układ limbiczny poprzez zwiększenie aktywności w przedniej części korowej i zmniejszenie aktywności w okolicy ciała migdałowatego.

Oczywiście poczucie winy, wstydu i zmartwienie się są przykrymi i długotrwałymi sposobami na dojście do rozwiązania problemu, dlatego też neuronaukowcy proponują, aby skrócić ten proces i przekierować uwagę, zadając sobie pytanie: za co jestem wdzięczny/a?

 

Wdzięczność

Wdzięczność wpływa na mózg na poziomie biologicznym. Zwiększa ilość dopamininy oraz  podobnie, jak antydepresanty – ilość serotoniny, w neuroprzekaźnikach.

Czasem trudno odszukać sytuacje, za które jesteśmy wdzięczni, ale co ciekawe, wg autora książki, nawet samo skupianie się na wdzięczności jest przejawem inteligencji emocjonalnej i polepsza wydajność w neuronach.

Wdzięczność nie tylko uszczęśliwia mózg, ale też może stworzyć pozytywną pętlę zwrotną w relacjach. Jest to jeden z tych nawyków, w który warto zainwestować. Dużo o tym pisze także prof. Sonya Lubomirsky w pracy „Wybierz szczęście”, a o tym jak to robić wg NVC pisze Liv Larson w książce „Wdzięczność, bilet do szczęścia”.

Jeśli z jakiegoś powodu „trudne”  uczucia całkowicie nas przytłaczają, kiedy naprawdę jesteśmy załamani, a to co powyżej nie działa, autor rekomenduje jako pomoc nazwanie tych negatywnych uczuć.

 

Nazywanie negatywnych uczuć

Jeśli czujesz się okropnie to – radzi autor – nadaj tej okropności imię. Smutny? Niespokojna? Zły? Wściekła?

Dr Alex Korb opisuje, że w jednym z badań zatytułowanych „Przekształcanie uczuć w słowa” uczestnicy obejrzeli zdjęcia osób z różnymi emocjonalnymi wyrazami twarzy. Przewidywalnie, każdy uczestnik silnie reagował na  emocje na zdjęciach. Jednak, kiedy zostali poproszeni o nadanie nazw tym  emocjom, przednia część kory zaczęła działać i zmniejszała ona emocjonalną reakcję. Innymi słowy emocje uświadomione i nazwane zmniejszały swoje natężenie.

 

Decyzja wystarczająco dobra

Neuronauka pokazuje, że podejmowanie decyzji zmniejsza obawy i niepokój – a także pomaga rozwiązać problemy. Podejmowanie decyzji obejmuje tworzenie intencji i wyznaczanie celu – wszystko to  jest częścią tego samego układu neuronowego i angażuje korę przedczołową w sposób pozytywny, zmniejszając zmartwienie i niepokój.  Podejmowanie decyzji wpływa na postrzeganie świata – znalezienie rozwiązań problemów i uspokojenie systemu limbicznego.

Wiemy jednak, że sam proces podejmowania decyzji bywa stresujący i bardzo męczący. Aby ten stres zmniejszyć warto jest pozwolić sobie podjąć decyzję nie tyle idealną, ale „wystarczająco dobrą”.  Wg. autora, w przeciwieństwie do dążenia do ideału, wystarczy zastanowić się nad tym co możemy mieć pod kontrolą. Jak powiedział profesor Swarthmore Barry Schwartz :

„Wystarczająco dobre jest prawie zawsze wystarczająco dobre.” Poczucie kontroli, zmniejsza poziom stresu, a ponadto kiedy zdecydujemy, że coś zrobimy, a następnie to zrobimy, czujemy się lepiej niż gdyby to samo wydarzyło się przypadkowo.

Alex Korb podsumowuje to:

„Nie mamy wpływu na to co lubimy, ale też lubimy to, co świadomie wybierzemy.”

 

Dotyk i uściski

Neuronaukowcy przeprowadzili badania, w których ludzie grali w grę wideo z komputerem.

Jednak badani dostali informacje, że gra jest kontrolowana przez prawdziwych ludzi – innych graczy. Gdy „inni gracze” przestali grać ładnie i np. przestali podawać piłkę mózgi badanych reagowały tak samo, jak gdyby doświadczały fizycznego bólu. Odrzucenie nie tylko boli jak złamane serce, mózg uważa to za złamaną nogę.

Relacje z innymi ludźmi i związki są bardzo ważne dla uczucia szczęścia mózgu. Jeśli chcemy wznieść je na wyższy poziom to warto dotykać bliskich ludzi.

Uścisk, zwłaszcza długi, uwalnia neuroprzekaźnik i hormon oksytocyny. Badania pokazują, że pięć uścisków dziennie przez cztery tygodnie zwiększa szczęście na dużą skalę.

Warto wiedzieć, że jeśli nie mamy w pobliżu kogoś do przytulania, podobnie zadziała masaż! Reklama masażu stworzona przez naukowców brzmi: masaż zwiększa poziom serotoniny nawet o 30 procent, zmniejsza poziom hormonów stresu i podnosi poziom dopaminy, co pomaga tworzyć nowe dobre nawyki.

Zachęcamy do praktyki i dzielenia się doświadczeniami.

 

*Eric Barker, autor książki p.t. „Szczekając na niewłaściwe drzewo: czyli zadziwiająca wiedza o tym, dlaczego wszystko, co wiesz o sukcesie jest (przeważnie) błędne”

 

LINKI powiązane z artykułem:

https://www.amazon.co.uk/gp/product/1626251207/ref=as_li_tl?tag=baupthwrtr-21&ie=UTF8&camp=1789&creative=390957&creativeASIN=1626251207&linkCode=as2&linkId=77N7NCUP6RIJGHSV

https://www.amazon.co.uk/gp/product/0061771295/ref=as_li_ss_tl?tag=baupthwrtr-21&ie=UTF8&camp=1789&creative=390957&creativeASIN=0061771295&linkCode=as2

http://www.bakadesuyo.com/2011/10/is-there-a-way-to-create-a-positive-feedback-98910/

http://www.bakadesuyo.com/2013/06/hostage-negotiation/

 

separator

Jedna odpowiedź do “4 sposoby na zwiększenie poczucia szczęścia wg neuronauki”

  1. Bart pisze:

    Bardzo fajna pigułka podana w zdrowy, zachęcający sposób. Dziękuje.