Ładowanie...
Publikacje
Trener

NVC w informacji zwrotnej

23 stycznia 2016

Autor: Beata Kupiec

 

Różne rodzaje informacji zwrotnej

Myśląc o wprowadzaniu metody pracy wykorzystującej informacje zwrotne, trzeba pamiętać, że w niektórych grupach pojawia się opór przed jej stosowaniem, szczególnie w środowiskach nastawionych na rywalizację i/lub nie dających możliwości uczenia się na błędach. W takich sytuacjach może pojawiać się silna chęć usprawiedliwiania się albo atakowania osoby przekazującej informację zwrotną. Należy brać pod uwagę również etap pracy grupy – najpierw konieczne jest zbudowanie atmosfery zaufania i poczucia bezpieczeństwa uczestników, a dopiero potem można proponować ćwiczenia zawierające elementy informacji zwrotnej.

 

Jeśli chodzi o wybór modelu informacji zwrotnej oraz o jej głębokość, to zależą one przede wszystkim od kontekstu szkolenia (biznesowe, rozwojowe, ludzie dobrze się znają albo widzą pierwszy raz etc. oraz  czy na ten temat były jakieś ustalenia we wstępnym kontrakcie).

 

W trakcie szkolenia firmowego, raczej wybierzemy model, który bazuje na faktach (czyli konkretnych działaniach) oraz wynikających z nich konsekwencjach. Wyobraźcie sobie warsztaty dotyczące sztuki prezentacji, podczas których każdy z uczestników przygotowuje swoje wystąpienie a następnie jest ono oceniane przez resztę grupy (według ściśle określonych kryteriów).  Takie wypowiedzi mogą brzmieć następująco:

Kiedy umieściłeś na jednym slajdzie kilkanaście różnych ilustracji (fakt), zupełnie się zgubiłem i nie wiedziałem, co jest najważniejsze (rezultat).

Kiedy rozpoczynałaś swój wykład, popatrzyłaś nam w oczy i uśmiechnęłaś się (zachowania), wzbudziłaś moje zainteresowanie, odłożyłam telefon i zaczęłam słuchać (rezultaty).

 

Kiedy zależy nam na tym, aby uczestnicy zaczęli komunikować się ze sobą w sposób bezpośredni, na przykład podczas szkolenia dotyczącego współpracy w zespole, można zaproponować uproszczony sposób przekazywania informacji zwrotnej:

We współpracy z Tobą w tym projekcie pomagało mi: …. (tu: fakty)

przeszkadzało mi, było dla mnie trudne: …. (tu: fakty)

 

Podczas zajęć o charakterze rozwoju osobistego, warto skorzystać z bardziej rozbudowanych formuł, na przykład takiej, wywodzącej się z komunikacji NVC, ponieważ w szerszym zakresie opisuje ona nasze motywacje i pomaga w budowaniu głębszych relacji z innymi.

Model czterostopniowego komunikatu według Marshalla Rosenberga:

obserwacje

uczucia

potrzeby

prośby

 

Przykładowa informacja zwrotna:

  1. Kiedy na tydzień przed skończeniem projektu, wzięłaś dzień wolny (obserwacja),
  2. poczułam złość i było mi przykro (uczucia),
  3. ponieważ bardzo potrzebowałam wsparcia (potrzeba).
  4. Czy możesz wyjaśnić, dlaczego ten dzień wolny wzięłaś w tym czasie? (prośba).

Narzędzia_C


Poszukując informacji zwrotnych na swój temat, warto doprecyzować, czego chcielibyśmy się dowiedzieć
. Możemy wówczas tak sformułować prośbę, aby dostać to, na czym nam najbardziej zależy. Im prośba jest bardziej konkretna, tym większa szansa na efektywność rozmowy. Załóżmy, że pracujemy w 3-osobowym zespole i skończyliśmy projekt. Możemy wówczas poprosić współpracowników o następujące rodzaje informacji:


Czy możesz podzielić się ze mną swoimi refleksjami z naszej współpracy przy tym projekcie?

Czy możesz powiedzieć, co z tego, co zrobiłam przy projekcie, było dla Ciebie najbardziej pomocne (wspierające, inspirujące)?

 Czy możesz powiedzieć, jak się ze mną czułaś w czasie wspólnej pracy?

Czy możesz powiedzieć, co Ci pomagało, a co przeszkadzało w naszej współpracy?

 

 

Tekst jest fragmentem podręcznika dla początkujących trenerów „KONTAKT  ŚWIADOMOŚĆ  UMIEJĘTNOŚCI”, przygotowanym dla Słuchaczy Szkoły Trenerów Komunikacji opartej na Empatii.

Poprzednie artykuły:
Analiza transakcyjna w pracy trenera
Empatyczna komunikacja w pracy trenera

separator

Możliwość komentowania jest wyłączona.