Ładowanie...
Publikacje
Rozwój osobisty

UCIELEŚNIENIE to nie to co…myślisz!

1 października 2015

Autor: Magdalena Przybysz

 W jaki sposób doświadczasz swojego ciała? Czy jest dla Ciebie tylko narzędziem do poruszania się w świecie, maszyną, czy też może świątynią lub przyjacielem? Jaki masz stosunek emocjonalny do swojego ciała? Lubisz je, akceptujesz, nie zastanawiasz się nawet nad tym, a może uważnie wsłuchujesz się w niego, a nawet rozmawiasz?

Jak szybko odczytujesz sygnały płynące z ciała takie na przykład jak: ból, zmęczenie, głód, przyjemność, rozluźnienie i co z nimi robisz? Wsłuchujesz się w nie, próbujesz odczytać je? Co jest dla Ciebie ważniejsze: umysł czy ciało? Czy potrafisz zestroić ciało i umysł tak , aby razem współpracowały? Czy doświadczasz jedności psychofizycznej?

 

Od roku uczestniczę w zajęciach z metody Body Mind Centering, która integruje ciało i umysł i jest doskonałym narzędziem zarówno dla osób profesjonalnie zajmujących się tańcem jak i zwykłych miłośników – laików pracy z ciałem. Dzięki temu, iż jest ona praktyczna pozwala pełniej doświadczać swojej cielesności. Prowadząca ostatnie zajęcia Walburga miała na sobie podczas jednych z zajęć, taką oto koszulkę z napisem: EMBODIMENT IS NOT WHAT YOU THINK! UCIELEŚNIENIE TO NIE TO CO MYŚLISZ!

No właśnie, dlatego zamiast przytaczać teraz badania naukowe oraz  różne podejścia i metody pracy z ciałem (choć z czasem warto się  z nimi zapoznać) zapraszam Cię do tego, abyś teraz znalazł/a chwilę czasu dla siebie i wykonała poniższe ćwiczenie p.t.: Scan Ciała.

 

KROK 1:

Usiądź wygodnie, zamknij oczy i weź świadomy wdech i wydech, poczuj w jaki sposób stopy kontaktują się z podłożem. Teraz powędruj myślami po kolei w różne części ciała: stopy, łydki, kolana, uda, biodra, brzuch, klatka piersiowa, łopatki, ramiona, ręce, szyja, głowa, oczy, mięśnie twarzy. Zwróć uwagę w jaki sposób oddychasz, czy bardziej przeponą, szczytami płuc, cała powierzchnią? Bardziej z przodem ciała,a może tyłem? Szybko? Wolno?

 

KROK 2

Na poniższym rysunku zaznacz trzema rożnymi kolorami

  • miejsca, w których czujesz największe napięcie
  • miejsca neutralne to znaczy takie, na które nie zwróciłeś uwagi
  • miejsca, w których czujesz się dobrze lub które są rozluźnione

Dodatkowo zaznacz zakres Twojego oddechu.

kontur ciała


KROK 3

Teraz powędruj myślami w miejsca, które są najbardziej spięte. Rozluźnisz je w paradoksalny sposób- spinając je jeszcze bardziej:

  • weź wdech i zatrzymaj oddech
  • teraz napnij jeszcze bardziej mięśnie w miejscu, które jest spięte, policz do siedmiu i z wydechem rozluźnij
  • powtórz powyższą czynność 3 razy
  • jeśli są jeszcze jakieś miejsca lub punkty, które są spięte powtórz to także tam

 

KROK 4

Odpocznij, weź jeden głębszy wdech i wydech i pozwól żeby zmiany rozeszły się po ciele, aby miejsca przyzwyczaiły się do rozluźnienia. Przescanuj jeszcze raz swoje ciało od stop do głów. Zaobserwuj oddech i po paru minutach otwórz oczy.

 

KROK 5

Wróć do rysunku i zaznacz miejsca, w których odczułeś/aś jakąś zmianę.
Może zmienił się też zakres oddechu – również zaznacz.
Jeśli masz jakieś refleksje – zanotuj.

 

Scan ciała możesz wykonywać wszędzie: w autobusie, w metrze, przed zaśnięciem, przed komputerem, w pracy, w domu, na spacerze. Nie zajmuje dużo czasu, a często już sam fakt poświęcenia chwili uwagi swojemu ciału daje efekt rozluźnienia. Warto zrobić czasem „klik” i przełączyć się z myślenia na odczuwanie. Jak mawiał Epictetus:

„Nie tłumacz swojej filozofii. Ucieleśnij ją!”

Autorka jest jedną z trenerek w zespole Szkoły Trenerów Komunikacji opartej na Empatii, 
prowadzi zajęcia: Trening świadomości ciała „Wcielenie” w Pogłębionym programie rozwoju osobistego.
separator

Możliwość komentowania jest wyłączona.