Ładowanie...
Publikacje
Empatia

W jaki sposób twórcze podejście oraz inteligencja emocjonalna i społeczna mogą wesprzeć Cię w pracy?

11 grudnia 2017

Autor: Magdalena Przybysz

W jakich sytuacjach wykorzystanie twórczego podejścia przydaje się w pracy?

Od wielu lat naukowcy badają w jaki sposób twórcze narzędzia i procesy wykorzystywane przez artystów i odkrywców można zastosować także i w biznesie. „Thinking outside the box” (myślenie poza schematami), twórcze strategie (np. Strategia Walta Disney’a), burza mózgów, kopiowanie zasobów to tylko niektóre przykłady.

I tak na przykład Profesor Anna Ujwary- Gil z Wyższej Szkoły Zarządzania na National Louis University Verified, a zarazem autorka książki p.t.: ”Inwentyka czyli kreatywność w biznesie” przytacza ciekawe badania (przeprowadzone przez J.Amitbah i B.Kleiner) zaprezentowane w czasopiśmie „Journal of Managerial Psychology” w artykule p.t.: ”Nowe badania na temat rozwoju twórczości”. Dowodzą one, że przy podejmowaniu decyzji w biznesie ogromne znaczenie ma twórcze myślenie. Autorzy wymieniają szereg sytuacji, w których jest ono szczególnie pożądane. Dzieje się tak wtedy kiedy:

  • istnieje wysoki poziom niepewności
  • pojawia się precedens
  • zmienne są naukowo nieprzewidywalne
  • informacje są ograniczone
  • fakty nie wskazują przejrzyście, w którym kierunku zmierzać
  • pojawiają się nowe trendy, a dane analityczne są w mniejszym stopniu wykorzystywane
  • pojawia się presja podejmowania decyzji w określonym czasie
  • istnieją rożne możliwe do przyjęcia alternatywy rozwiązań

 

Kiedy używanie twórczego podejścia i innowacyjności w pracy ma sens?

Roger Schwarz, konsultant z 30-letnim doświadczeniem przytacza w Harvard Business Review badania dotyczące wprowadzania innowacji w firmach.

W oparciu o kompleksową metaanalizę danych wymienia on niektóre z kluczowych rzeczy, które wiemy, że przyczyniają się do innowacji w biznesie oraz wpływają na uruchomienie niestandardowych i twórczych strategii. I tak oto istotne są następujące warunki :

Przekonująca wizja

Okazuje się, że zespoły są bardziej innowacyjne, gdy członkowie mają wspólne rozumienie celów zespołu i są również do nich zobowiązani. Jasne i cenione cele mogą tworzyć znaczenie i motywację dla członków zespołu.

Współzależność celu. Współzależność między celami to stopień, w jakim członkowie zespołu mogą osiągnąć swoje cele tylko poprzez osiągnięcie przez innych członków zespołu pomniejszych celów. Dobrym przykładem jest tutaj zespół gimnastyki olimpijskiej, który ma niską współzależność celów; członkowie zespołu lekkoatletyki mogą wygrać pojedyncze medale, nawet jeśli drużyna nie wygra. Ale już olimpijski zespół hokejowy ma dużą współzależność; cel osiąga tylko pełny zespół, a nie poszczególni jego członkowie. Mogą wygrać medal tylko jako drużyna. Współzależność celów skłania członków zespołu do współpracy. Dlatego leader powinien tworzyć współzależność celu i określić cele, które muszą być osiągnięte kolektywnie. W ten sposób drużyna nastawiona jest na rozwiązywanie problemów i przyjmowanie informacji zwrotnych.

Wsparcie dla innowacyjnej postawy. Zespoły są bardziej innowacyjne, gdy menedżerowie oczekują i zatwierdzają innowacje oraz gdy wspierają pracowników przy pierwszych niepowodzeniach, oraz rozpoznają i nagradzają nowe pomysły, które działają, i które udało się wdrożyć. Oznacza to zachęcanie do ryzyka z równoczesną tolerancją porażek i zachęcaniem do kolejnych prób.

Orientacja na zadanie. Jest to wspólna troska o doskonałość wynikająca z przekonującej wizji. Zespoły o orientacji zadaniowej wyznaczają wysokie standardy wydajności, monitorują wydajność i chętnie udzielają sobie nawzajem informacji zwrotnych.

Spójny zespół. Spójność oznacza zaangażowanie w zespół i chęć bycia częścią zespołu. Naukowcy postrzegają spójność jako tworzenie psychicznie bezpiecznego środowiska, które umożliwia członkom wzajemne kwestionowanie i podważanie „oczywistości”.

Silna komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna. Silna komunikacja wewnętrzna (między członkami zespołu) pozwala dzielić się wiedzą i pomysłami oraz tworzy bezpieczne środowisko do przekazywania informacji zwrotnych. Komunikacja zewnętrzna (komunikacja z osobami spoza zespołu) wspiera innowacje poprzez uczenie się od innych i wprowadzanie nowych informacji do zespołu.

 

Czym są inteligentne projekty w biznesie i w jaki sposób mogą one zaspokoić w zespole potrzeby przygody, twórczego wyrażania siebie, przynależności i poczucia sensu?

Powyższe badania wskazują na istotną kwestię: współpraca, nowatorskie myślenie oraz komunikacja oparta na informacji zwrotnej są sztuką i częścią twórczego procesu! Również moje oraz wielu innych trenerów-twórców doświadczenie zazwyczaj prowadzi do jednego wniosku: nie ważne gdzie pracujesz i na jakim stanowisku- wszyscy mamy wspólne potrzeby, a potrzeba twórczości, wyrażania siebie i przynależności to klucz do budowania więzi w zespole opartej na autentyczności i co za tym idzie do skutecznej realizacji celów!

 Jako trenerka od 10 lat zajmuję się tworzeniem programów rozwojowych dla organizacji i firm opartych na twórczych narzędziach zaczerpniętych ze świata sztuki oraz nowoczesnej psychologii. Jako choreografka i performerka pracuję zarówno z profesjonalnymi tancerzami i aktorami, jak i amatorami. Prowadziłam też dużo „tradycyjnych” projektów opartych na poznawaniu nowego know-how i treningów opartych na ćwiczeniu nowych umiejętności i muszę przyznać, że gdy tylko zamawiający szkolenie zdecydował się dodać do szkolenia element treningu twórczego tym samym projekt ten wzbijał się na wyższy level. Dzieje się tak dlatego, że inteligentne projekty dla firm i organizacji pozwalają uczestnikom przeżyć niezwykle emocjonalną przygodę, która pozwala dotrzeć do poczucia sensu tego co się robi, znaleźć obrazową metaforę czy przełamać hamujące strategie i pokonać kryzys lub impas. Nie sposób nie współpracować przy zadaniach, których celem jest na przykład przygotowanie występu i prezentów dla dzieci z domów dziecka, zwrócenie wydarzeniem na jakąś istotną wartość firmy czy zadbanie o środowisko lub zdrowie. W takich sytuacjach znikają pracownicy, a pojawiają się ludzie.

Istotnym elementem są także refleksje po takim doświadczeniu szkoleniowym. Zawsze dbamy o to, aby uczestnicy mieli czas zastanowić się jak wnioski z wykonanego zadania i całego twórczego procesu mogą przenieść do swojej codziennej pracy i rzeczywistości biznesowej.

 

Nauka przez doświadczenie, zamiast power pointa – case studies

Chcę jasno powiedzieć, że nie mam nic przeciwko power pointom 🙂 Dobrze zrobione są bardzo pomocne podczas prezentacji. Chcę tylko podkreślić, że moje dotychczasowe doświadczenie pokazuje, że nic tak nie zapada w pamięć jak energia i emocje, które wydobywają się z zespołu podczas wydarzenia, które oparte jest na współpracy, wymaga pokonania kryzysu i realizacji celu, a przede wszystkim wyjściu poza schemat.

Nigdy nie zapomnę jak prowadziłam wydarzenie artystyczne dla pewnej firmy informatycznej, gdzie uczestnicy mieli za zadanie przygotować bajkę o mewie- indywidualistce i wizjonerce na podstawie opowiadania Joanthana Seagulla. Na finał zaprezentowali ją zaproszonym dzieciom z okolicznych domów dziecka i ośrodków socjoterapii. Po wzruszającej i zarazem pełnej poczucia humoru i dobrej zabawy prezentacji odbyła się wspólna uroczysta kolacja z nowo narodzonymi artystami i młodymi widzami oraz ich opiekunami. Zazwyczaj po szkoleniu uczestnicy szybko wsiadają do swoich aut żeby wrócić do domu. Tutaj wspólnemu świętowaniu nie było końca.

Innym razem pracownicy firmy, której siedziba mieści się w jednym z głównych biurowców w centrum dużego miasta postanowili popracować nad łamaniem schematów myślenia. Wspólnie wymyślili, że na bramce zrobią performance przy wejściu gdzie pracownicy odbijają swoje karty. Mieli sporo obaw- „czy nas nie wyśmieją?”, „czy nie potraktują jak intruzów”, Dodam, że w każdej chwili mogli się wycofać z tego pomysłu i zrobić coś bardziej bezpiecznego. Jednak sami zdecydowali, że przygotują nazajutrz niezwykłe powitanie swoim kolegom i koleżankom z pracy. I tak oto na drugi dzień po przećwiczeniu piosenki, zniesieniu głośników z podkładem muzycznym, zakupie cukierków oraz wesołych przebrań okazało się że…nie było, ani jednej osoby, która widząc taką siłę zaangażowania performerów nie uśmiechnęłaby się! A wieść o niezwykłym powitaniu na bramce rozniosła się po całym biurowcu i wielu osobom poprawiła humor na parę najbliższych dni. To pozwoliło przekonać się uczestnikom, że jeśli coś robi się z sercem i wewnętrznym przekonaniem to siła pozytywnego rażenia jest naprawdę ogromna!

Jeszcze inny przykład: Flash Mob, który robiłam w jednym z warszawskich centrów handlowych z okazji akcji Empatyczna Polska, w którym brały udział dzieci, rodzice oraz pracownicy różnych firm, którzy chcieli wesprzeć ideę empatycznej komunikacji w instytucjach i organizacjach. Oprócz świetnej zabawy międzypokoleniowej i szerzenia założeń empatycznej komunikacji przeszliśmy przez wszystkie fazy procesu twórczego: burza mózgów, integracja, wybór liderów poszczególnych grup, sesje informacji zwrotnych, kryzys, wyjście z kryzysu, mobilizacja przed występem, występ i celebracja. Cały proces twórczy działa jak lustro. Na jego przykładzie można zobaczyć jakie są mechanizmy i postawy w grupie i analizując te odzwierciedlenia można później zastanawiać się z uczestnikami co z tego co wydarzyło się podczas wspólnego doświadczenia ma również swoje miejsce w naszej codziennej pracy. I tak oto po takim doświadczeniu trener w zespole zadaje następujące pytania :

  • Czy grupy realizujące wspólne zadanie współpracowały ze sobą czy rywalizowały?
  • Czy dzieliły się wypracowanymi strategiami czy też zachowywały je tylko dla siebie?
  • Jakie zachowania uczestników pomagały, a jakie przeszkadzały realizowaćzadanie?
  • Czy cel był jasno określony?
  • Czy lider wspierał?
  • Jaka była atmosfera i jak przebiegał poziom zaangażowania w grupie przyrealizacji całego wydarzenia? Jak wpływały to na motywację?

Niezależnie od tego jaki jest cel twórczego zadania czy też forma jaką uczestnicy wybiorą (czy to performance sytuacyjny, czy flash mob, czy adaptacja bajki) jedno jest pewne: uczestnicy na długo pamiętają takie wydarzenie, a wnioski wyciągnięte z omówień końcowych sesji bardzo chętnie wdrażają w środowisku pracy. Inteligentne projekty, które opierają się na narzędziach inspirowanych twórczością nie tylko zwiększają IQ, ale także inteligencję emocjonalną i poznawczą- później taki zespół lepiej i efektywniej pracuje. Empatyczny lider z rozwiniętą inteligencją emocjonalną skuteczniej poprowadzi zespół do celu gdyż uwzględni on nie tylko twarde dane, ale także procesy grupowe. Pokazują to liczne badaniach nad wpływem menedżerów na zachowania pracowników, jak chociażby to na przykład z 2009 roku : zaangażowanie, wkładanie większego wysiłku w wykonywanie powierzonych zadań, odpowiedzialne traktowanie zasobów firmowych, wzbudzanie poczucia wspólnoty w realizowaniu celów organizacyjnych, jak również sterowanie sytuacjami konfliktowymi, wspieranie dążenia do szybkiego rozwiązywania sporów, pozytywny wpływ inteligencji emocjonalnej (IE) wpływają na dobór wśród leaderów adekwatnych stylów zarządzania i strategii [Caruso i Salovey, 2004; Gardner i Stough, 2002; Wang i Huang, 2009).

Dlatego jeśli zadajesz sobie czasem pytanie w jaki sposób Ty sam lub zespół, w którym pracujesz, lub którym zarządzasz, może wejść na wyższy „level” współpracy i efektywności, pomyśl przede wszystkim o tym w jaki sposób mogłabyś/mógłbyś rozwinąć w sobie lub w grupie twórcze podejście oraz inteligencję emocjonalną i społeczną.

 

Wskazówki – podsumowanie

Oto 4 wskazówki do rozwoju twórczego podejścia oraz inteligencji emocjonalnej i społecznej w pracy:

  1. Skontaktuj się ze swoją potrzebą zabawy i przygody
  2. Zrób/cie raz coś inaczej niż zwykle.
  3. Ucz się przez doświadczenie i informację zwrotną.
  4. Określ współzależne cele.
separator

Możliwość komentowania jest wyłączona.